E.H. Gobrich: A művészet története (jegyzetek – 2)

A jegyzet ehhez a fejezethez készült: 
4. A szépszég birodalma – Hellasz és a görög világ az i.e. negyedik és az i.sz. első század között.

…a portrészobrot a szó a mai értelmében a görögök nem ismerték az i.e. 4. század előtt. […] Az arcnak egyáltalán nincsen egyéni kifejezése. […] azt, amit Szókratész a “lélek tevékenységének”nevez, az arc helyett a test fejezi ki. Lehet, hogy nem akarták arcjátékkal rontani a fejek egyszerű, szabályos formáit. 
Praxitelész után, a század végén, ez a gátlás fokról fokra megszűnik. A művészek megtalálják a módját annak, hogy a vonásokba több elevenséget vigyenek, és szépségükben mégse tegyenek kárt. Sőt, most már az egyénit is megragadják, az arcoknak megvan a sajátos jellege, portrészobrokat alkotnak a szó mai értelmében. 
[…] Nagy Sándor maga a kor legnagyobb mesterével, Lüszipposszal mintáztatta meg képmását, aki híres volt arról, hogy szobrai a megszólalásig élethűek.”

Lüszipposz, azaz Lysippos (Λύσιππος) (Sziküon, i.e. 370 – 310) görög szobrász. Eredeti foglalkozása érckovács – más forrás szerint bronzöntő volt. Első mesterének Polükleitoszt tartotta, aki művein az emberi test tökéletes ábrázolását valósította meg, a természet utánzására pedig Eupomposz vezette rá. Jellegzetes stílusa élete késői korszakában bontakozott ki. A késő klasszikus kor szobrászaként, a hellenizmus előkészítőjeként jegyzik. Munkásságában (újra) különös jelentőséget kap a fiatal férfi eszményi alakja. Úgy tartják, ő alkotta meg a harmadik dimenzió ábrázolási módját, az izomzat, az összetett mozgás kifejezését. Portréi, de más alkotásai kapcsán is az emberi érzelmek tükröződnek az arcon. Korábban ideáltípusok megalkotására, vagyis nem az egyéni formák visszaadására törekedtek. Főként utolsó évtizedeiből ismerjük munkáit. Az eredetileg Pharszaloszban felállított, Agiász atlétát ábrázoló szobráról, csak római másolat maradt fenn.i.e. 340 körül került kapcsolatba Nagy Sándorral és hamarosan udvari szobrásza lett. Egyedül Lüszipposz készíthetett portrét az uralkodóról.Delphoiban csupán feliratos talpazatát láthatjuk, annak a Nagy Sándor emlékműnek, amely az uralkodót oroszlánvadászat közben ábrázolja. Leghíresebb alkotásai a granikoszi csatában elesettek 25 alakos emlékműve, vagy a 18 méter magas Zeusz szobor.

Nagy Sándor feje. Valószínűleg Lüszipposz portrészobrának egy változata. i.e. kb. 330 körül.
Nagy Sándor feje. Valószínűleg Lüszipposz portrészobrának egy változata. i.e. kb. 330 körül.
Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s