Simone Martini és Lippo Memmi: Angyali üdvözlet

Simone Martini és Lippo Memmi: Angyali üdvözlet Készült a sienai dóm egyik oltárára, 1333-ban. Uffizi, Firezne
Simone Martini és Lippo Memmi: Angyali üdvözlet Készült a sienai dóm egyik oltárára, 1333-ban. Uffizi, Firezne

Az angyal most érkezett az égből, és köszönti Máriát, szavai írott betűkben jönnek ki a száján, „Ave gratia plena”, bal kezében olajágat tart, a béke jelképét, jobbját felemeli, mint aki szólni kíván. Mária éppen olvasott, váratlanul éri az angyal jötte, ijedten hátrahúzódik, és félelemmel, tisztelettel néz az égi hírnökre. Kettejük közt egy váza van, a szüzességet jelző fehér liliomokkal, fejük felett, a középső csúcsív alatt a Szentlélek, galamb képében, körülötte négyszárnyú kerubok. […]
Az aranyos háttérből kiemelkedő alakok szabályos mintát formálnak. Az ember nem győzi bámulni az elrendezést, mert az az adott keret csöppet sem egyszerű. Az angyal szárnya a bal oldali ív csúcsába ér, a hátrahúzódó Mária egész alakja a jobboldali ív alatt van, és a kettejük közti teret pontosan kitölti a liliomos váza és a galamb. Az alakoknak ezt a dekoratív elrendezését a középkori művészektől tanulták. […]
A szemek ferde metszése, a száj görbülete talán kicsit furcsa, de ha jól megnézzük a képet, felfedezzük, hogy sokat tanultak Giottótól. A váza igazi váza, és igazi kőpadlón áll, sőt a helyét is pontosan meghatározhatjuk a két alak közt. A pad, amelyen Mária ül, valódi pad, hátrafelé keskenyedik, ahogy a térben látszik, a könyv se jelképes forma, hanem igazi imakönyv, amit valószínűleg a műtermében tanulmányozott a rajzoló, táblájának van egy kis lejtése, és árnyék esik a lapjai közé. (E.H. Gombrich –  A művészet története)

Gombrich leírásából nem derül ki, de egyéb források szerint valószínűleg a triptichon középső részét festette Simone Martini, a két szentet pedig (baloldalt Szent Margit látható, jobboldalt Szent Ansanus – Siena egyik védőszentje) sógora, Lippo Memmi. A két alkotó nevét és a kép készítésének dátumát bevésték az eredeti keretbe: SYMON MARTINI ET LIPPVS MEMMI DE SENIS ME PINXERVNT ANNO DOMINI MCCCXXXIII. Az oltárképet fára festették, temperát és aranylemezeket használva. A táblakép tetején lévő medalionokban balról jobbra Jeremiás, Ezékiel, Ézsaiás, és Dániel próféták láthatók, az alakokat a kezükben tartott tekercsekre írt nevük azonosítja.

A festményt az egyik legkifejezőbb példájának tartják a sienai gótikus festészetnek és külön ki szokták emelni a vonalvezetés és a színek eleganciáját. A sienai iskolára annyira jellemző dekoratív vonalat a legjobban az alakok öltözetén lehet megfigyelni. Ennek az oltárképnek azért is van komoly jelentősége a festészet történetében, mert átmenetet képez egyfelől a román illetve a bizánci stílus – melyeknek jellegzetessége az alakok és a tér lapos megjelenítése, és az ikonográfiai normák követése –  és másfelől a korai reneszánsz között, amikor a művészek már elkezdenek arra törekedni, hogy mélységet adjanak a tereknek, ugyanakkor pszichológiai mélységet adva az alakoknak vagy a megfestett téma egészének. Martini és Memmi alkotásán a hagyományokra építő aranyozott háttér egy szentséges, égi teret jelképez, ugyanakkor a váza, a könyv és a pad jelenléte azt sugallja, hogy az emberi lét által meghatározott térben történik az angyali üdvözlet. A háromdimenziós tér megjelenítését mesterien adja vissza a márványpadló mintázata, mely valóban azt az érzést kelti, hogy ennek távolabbi részei távolabb esnek a szemlélőtől, és emiatt a váza tökéletesen odaillik. Ha ez a részlet nem lenne ilyen kiválóan megoldva, akkor – mint más festményeken is – olyan érzésünk lenne, mintha a váza nem egyenesen állna a padlón, hanem kicsit megdöntve, mintha bármelyik pillanatban felborulhatna. A két alak közötti teret kitölti maga az üdvözlet, melynek kezdő szavait olvashatjuk a festményen. Nem véletlen, hogy maga az üzenet, mely összeköti az angyalt Máriával, központi helyet foglal, hiszen a megfestett momentumnak ez a lényege. Ugyanakkor ez érdekes megoldás az alkotók részéről, mert a szöveg általában ismert, a legtöbb angyali üdvözlet festményen nem is szokott így megjelenni: tudjuk, hogy elhangzanak ezek a szavak, anélkül hogy olvasnánk őket. Egyes elemzők szerint, mivel nem a teljes, a Bibliából ismert üzenet jelenik meg, hanem csak az első néhány szó, ennek az a szerepe, hogy pontosan határozza meg azt a pillanatot, amit a festő ábrázolni szeretne: az angyal éppen most érkezett, és üdvözletének még csak az eleje hangzott el – ez magyarázza Mária meglepett, ugyanakkor kissé várakozó mozdulatát is.

Az angyal és Mária találkozásának szemléletes és finom ábrázolása, valamint a környezet részletgazdag  és elegáns díszítése a mai napig átélhetővé és kedveltté teszi Simone Martini festészetét.

Advertisements

Simone Martini és Lippo Memmi: Angyali üdvözlet” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. Visszajelzés: Híres festmények egy kastély-szálló éttermében |

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s