Művészettörténet tanfolyam – jegyzetek (4)

Saylor.org Művészettörténet online tanfolyam alapján készített jegyzeteim.

A műalkotások értelmezése – jelentésrétegek (II. rész)

A következő jelentésrétegeket különböztetjük meg:

  • Formai jelentés
    Amikor egy műalkotással állunk szemben, elsősorban a formai elemek (méret, alak, tömeg) jelentését értelmezzük elsősorban érzéki tapasztalatainkra hagyatkozva. Ugyanakkor ezen a szinten szükséges a stílusismeret is (az adott korszak ábrázolási módja).
  • Tartalmi jelentés
    A műalkotás jelentésének értelmezésében a következő szinten megállapítjuk, miről szól az adott műalkotás, mi a témája, milyen gondolatokat és/vagy eszméket közvetít. A műalkotások tartalmi jelentését a műfajba való kategorizálás teszi nyilvánvalóvá; nagyjából az alábbi műfajokról szoktunk beszélni a festészetben: tájkép, csendélet, portré, önarckép, allegória – mitológiai jelenetet vagy történetet ábrázol, történelmi festészet – valós történelmi eseményeket ábrázol, vallásos festmény, zsánerkép – a mindennapi életből vett jeleneteket ábrázol, akt, politikai  festészet- szolgálhat propaganda célokat, vagy éppen ellenkezőleg egy kritikai állásfoglalás lehet a művész részéről, szociális témájú festészet, dekoratív festészet, absztrakció – a festmény témája eltorzítva, manipulálva jelenik meg,
  • Kontextus
    Azoknak a történelmi, társadalmi, vallási vagy kulturális jellegzetességeknek az összessége, melyek meghatározták a mű keletkezését.
  • Ikonográfia
    Mélyebb jelentésekre vonatkozik, melyek egyszerű ábrázolásban jelennek meg. Az ikonográfia a szimbólumok és egyéb utalások összességét foglalja magában, melyek értelmezése során teljesen kibontakozik előttünk a téma és annak üzenete. Az ikonográfia szöveges források segítségével határozza meg az ábrázolás témáját, valamint ezek segítségével tudja megfejteni a jelentést hordozó elemeket (például a szentek attribútumait: Szent Pétert kulccsal ábrázolják, mert Krisztus rá bízta a mennyek országa kulcsait (Mt 16,19 ).
    Ehhez kapcsolódóan lásd az alábbi blogbejegyzéseket:
    Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár
    Daniel Arasse: Festménytalányok – jegyzetek (2)
    A szentek ábrázolása a festészetben – attribútumok (1)
Robert Campin: Mérode oltár, 1425-30, Metropolitan Museum of Art, New York
obert Campin: Mérode oltár, 1425-30, Metropolitan Museum of Art, New York

Egy műalkotás minden jelentésrétegének az értelmezéséhez szükséges rendelkeznünk háttérismeretekkel, mint például az egyes korszakok ábrázolási stílusainak ismerete, vagy az adott korszak szellemiségének (irodalom, filozófia, vallás, tudományok stb.) ismerete.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s