Művészettörténet tanfolyam – Gyakorlat (1)

Saylor.org Művészettörténet online tanfolyamhoz tartozó gyakorlat.

Feladvány:  Az előzőekben ismertetett vizuális eszközök segítségével írjon négy-négy mondatot egy kétdimenziós és egy háromdimenziós műalkotásról. Figyeljen arra, hogy kizárólag a művészek által használt eszközök bemutatására szorítkozzon, az alkotás témája, illetve szimbolikája ennél a feladatnál nem releváns. Majd mindegyik alkotásról írja le egy-egy mondatban, a szubjektív benyomását, milyet érzést kelt, milyen gondolatokat ébreszt önben.

Kapcsolódó jegyzetek:
Művészettörténet tanfolyam – jegyzetek (7)
Művészettörténet tanfolyam – jegyzetek (6)
Művészettörténet tanfolyam – jegyzetek (5)

Így oldottam meg:

Antonello da Messina: Az angyali üdvözlet Máriája

Antonello da Messina: Az angyali üdvözlet Máriája, 1475, Galleria Regionale della Sicilia, Palermo
Antonello da Messina: Az angyali üdvözlet Máriája, 1475, Galleria Regionale della Sicilia, Palermo

Vizuális eszközök elemzése
Erőteljes linearitás dominálja a festményt. Tiszta, pontosan meghúzott kontúrok veszik körül a formákat. Ezeknek többsége geometrikus alakzatokat idéz. Mária ruhájának redői tökéletesen egyenes vonalak mentén hullnak alá, mintha nem is szövetből lenne a kendője, hanem valami sokkal keményebb tapintású anyagból. Szintén egyenes vonalak határozzák meg a kép alsó részét, ahol az asztallapon egy könyvtartó látható. Ugyanazok a pontos kontúrvonalak szegélyezik Mária arcát és kezeit, ezek viszont már görbe, organikus vonalak, melyek elevenséggel töltik meg az árnyékolás által plasztikussá tett vonásokat. A teljesen sötét, tulajdonképpen fekete háttér sokkal jobban kiemeli Mária világos, kékes-szürke színű kendőbe burkolt alakját, de még ennél is fontosabb szerepet játszik abban, hogy Mária megvilágított arcával erős kontrasztot keltsen, hiszen ez a legfényesebb része a képnek.

Szubjektív benyomás
Ami a személyes benyomást illeti, szerintem a festmény méltóságos nyugalmat áraszt, ami leginkább Mária tekintetéből olvasható ki, de a vizuális eszközök segítségével ezt a nyugalmat, bizonyosságot a festő még erőteljesebben érzékelteti.

Alonso Berruguette: Izsák feláldozása

Alonso Berruguete: Izsák felűldozása, 1526-32, Museo Nacional de Escultura, Valladolid
Alonso Berruguete: Izsák felűldozása, 1526-32, Museo Nacional de Escultura, Valladolid

Vizuális eszközök elemzése
A két emberi alak különböző testtartásban van ábrázolva: egyenes, vertikális forma és erővonalak az álló alaknál, mely ellentétben van a lábánál összegörnyedő, görbe vonalak mentén megjelenített feláldozandó férfi alakjával. A két alakot Ábrahám ruházatának átlósan lebegő része köti össze. Ez az átlós vonal megerősíti  a jelenet mozgásérzetét. A különböző textúrákat is jól érzékelteti a szobrász: ez leginkább a szövetek anyagánál tűnik ki. A színezés is itt a legváltozatosabb: arany és kék színt használt a szobrász a fa megfestéséhez.

Szubjektív benyomás
A szobor azt a fájdalmat és a szenvedést fejezi ki, amelyet ugyanaz az esemény vált ki a két férfiból, viszont, amit különböző módon élnek meg.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s