Grigorescu – album

Az érzés színez, nem az ecset. Egy darabka szénnel is színezhetsz, és a világ összes tubusa nem fogja visszaadni egy lenvirág kékjét, ha az a kék nincs a lelkedben. (Nicolae Grigorescu)

Fülszöveg (az eredeti, román nyelvű kiadás fülszövege): “Sentimentul colorează, nu pensula. Poţi colora c-o bucăţică de cărbune, şi toate tuburile din lume nu-ţi dau albastrul unei flori de inişor dacă nu-l ai in suflet.” (Nicolae Grigorescu) Este mărturia unui pictor pentru care arta inseamnă revelaţie, trăire, nu meşteşug sau artificiu. Panzele grigoresciene au viaţă, căci viaţa e cea care le-a inspirat.
Intr-un format practic, uşor de răsfoit, albumul cuprinde un număr generos de ilustraţii, unele dintre ele neştiute publicului, la prima apariţie. Textul biografic ce le insoţeşte urmăreşte impletirea dintre activitatea artistică şi momentele mai importante ale vieţii lui Nicolae Grigorescu. Prin intermediul citatelor, vocea pictorului insoţeşte aproape mereu povestirea, transformand-o adesea in confesiune. I se alătură comentariile celor care l-au cunoscut şi admirat, condeiul cronicarilor vremii sau al istoricilor de artă de peste ani.covers_313134

Értékelésem: Nicolae Grigorescu a modern román festészet egyik fő alakja, és a román falusi élet egyik legkiválóbb ábrázolója. Az életét és munkásságát bemutató, rendkívül igényes kivitelezésű album szövegrésze tulajdonképen egy idézetgyűjtemény a már megjelent monográfiákból, életrajzokból, személyes emlékezésekből és a festő levelezéséből. Természetesen vannak rövid átvezető részek is, de a lényegi mondanivaló mind hivatkozással történik a neves életrajzírókra és azokra a művészettörténészekre vagy műkritikusokra, akik behatóan foglalkoztak Grigorescu festészetével. A koncepció tökéletesen megfelel egy művészeti album szerkezetének, hiszen a legfontosabb tudnivalók ilyen formában jelen vannak, ugyanakkor a kiadó nyugodtan koncentrálhatott a reprodukciókra, amelyek a könyv igazi értékét képezik. A több évtizedet átölelő alkotói munka eredményeiből kiválogatni azokat a műveket, amelyek átfogó képet adnak arról, hogy mit is jelent Grigorescu a román és az európai festészetben, minden bizonnyal nem lehetett könnyű feladat, a kiadó mégis tökéletesen megoldotta. Ugyanezt a célt szolgálja az a néhány más színű lapra írt ismertető jellegű fejezet is, amely tömören összefoglalja a művészt befolyásoló irányzatok jellegzetességeit (például az impresszionizmust), vagy azokat a történelmi eseményeket, amelyeket nem csak megfestett, de személyesen át is élt (az 1878-as román szabadságharc). Így – bár a hangsúly egyértelműen a reprodukciókon van – azok az alap háttérinformációk, melyek szükségesek egy festő művészetének megismeréséhez rendelkezésre állnak, és ezeket még azok az olvasók is könnyen be tudják fogadni, akik egyébként nem jártasak a képzőművészet világában, ugyanis az említett szövegrészek mellőznek minden felesleges szakkifejezést; amit pedig mégis használnak, azt megmagyarázzák.

Mielőtt elkezdenél egy portrét, nyisd ki jól a szemed! Vannak kezek, amelyek nem hasonlítanak az arcra. Azokat nem fogod megfesteni. És amikor a szem nem párja a szájnak? Számomra a száj sokkal kifejezőbben tud nézni, mint a szem. Vannak gondolkodó kezek, jó kezek, szeretőek, amelyek mintha simogatnák a megérintett tárgyakat, és vannak gonosz kezek, amelyek keserűséggel tekintenek a világra. Láttam egy komédiásnál nagyon szomorú kezeket. A kezei nem tudtak hazudni… Minden dolognak van egy kifejező oldala, és abban rejlik létezésének titka. (Nicolae Grigorescu)

A reprodukciók követik az életesemények kronológiáját, ugyanakkor egyfajta tematikus csoportosítás is felfedezhető, már csak azért is, mert Grigorescunak is, mint sok más festőnek, voltak bizonyos „korszakai”, amikor adott témák jobban foglalkoztatták. A különböző műfajokat is mind megismerhetjük az album lapjairól: tájképek (erdő részletek, ligetek, rétek, tengerpartok), portrék (juhászokról, parasztokról, falusi gyerekről, kortársakról), aktok, vidéki életképek, harci jeleneteket, csendéletek (leginkább virágokról) vagy akár vallásos témájú festmények a korai korszakából. Ezeken kívül, számtalan rajz és vázlat is gazdagítja az album képeinek kollekcióját, illetve néhány fénykép a festőről, barátairól vagy egy-egy olyan jellegzetes helyről, ahol több időt töltött és ahol fontos alkotásai születtek.

Nicolae Grigorescu: Ősz Fontainebleauban, 1866–1869, Nemzeti Művészeti Múzeum, Bukarest
Nicolae Grigorescu: Ősz Fontainebleauban, 1866–1869, Nemzeti Művészeti Múzeum, Bukarest

Saját magát kereste […] a fontainebleau-i erdőben, és megtalálta. Ott megtalálta önmagát, ahogy bárhol máshol a világon is megtalálta volna. >>Itt! Itt!<< súgta szíve mélyéről az, akit keresett. És ő megértette, és nem tévedt el.

A könyvet végiglapozva nagyon könnyen észre lehet venni az impresszionizmus vagy éppen a realizmus hatását egyes munkákon, viszont a legtöbb festmény egyértelműen egy sajátos, igazán egyedi és megismételhetetlen stílusról árulkodik, mely Grigorescu érzelmi világának – a természet és az egyszerű, vidéki emberek és a falusi élet iránti feltétlen szeretetnek, csodálatnak, majdnem rajongásnak – a tökéletes tükre.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s