Művészettörténet 111 tanfolyam – jegyzetek (6)

Saylor.org Művészettörténet 111 online tanfolyam alapján készített és olvasmányaimmal kiegészített jegyzeteim.

Protoreneszánsz – Itália – (XIII. sz. második fele – XIV. század): Simone Martini és a Lorenzetti testvérek

Egy korábbi bejegyzésben megismerkedhettünk közelebbről Siena legnagyobb festőjének (Duccio) fő művével, a sienai katedrális számára festett Maestá oltárképpel. A katedrálisban viszont – összhangban a főoltárképpel – eredetileg a mellékkápolnák oltárait is jelentős művek díszítették (ezek ma már múzeumokban láthatók). A XIV. században ezen a helyen tömörültek a leghíresebb sienai művészek alkotásai: Simone Martini Angyali üdvözlete, Ambrogio Lorenzetti Bemutatás a templomban című festménye, Pietro Lorenzetti Szűz Mária születését ábrázoló oltárképe és – a négy közül talán a legkevésbé ismert – Bartolomeo Bulgarini Jézus születése című munkája.

Mind Simone Martini, mind a Lorenzetti testvérek Duccio tanítványai voltak, viszont Ambrogio és Pietro ismerték a firenzei Giotto munkáit is, és festményeiken az ő hatása is látható: Simone Martini még megtartja a gótikus művészetre jellemző vékony, hosszúkás testalkatú alakokat, és kevésbé törődik a térábrázolással, mint a másik két sienai festő, akinél sokkal masszívabb alakokat láthatunk, illetve különböző próbálkozásokat arra, hogy mélységgel rendelkező térbe helyezzék ezeket. Természetesen még nem beszélhetünk lineáris perspektíváról, de azért a padló vagy a mennyezet mintázatával, illetve az építészeti elemek egy bizonyos módon való megjelenítésével már elérnek egyfajta perspektivikus hatást.
Ambrogio Lorenzetti egyik legismertebb és leginnovatívabb munkája a Palazzo Publico egyik terméhez készített freskói, amelyek a jó és a rossz kormányzás hatásait hivatottak bemutatni. A freskók leginkább a különleges érzékkel megfestett tájképek és városképek miatt ismertek, hiszen ebből a korszakból nem maradtak fenn ekkora méretű ábrázolásai a falusi és városi élet mindennapjainak.

Ambrogio Lorenzetti: A jó kormányzás allegóriája (részlet),  1337-40, Palazzo Publico, Siena
Ambrogio Lorenzetti: A jó kormányzás allegóriája (részlet), 1337-40, Palazzo Publico, Siena

 

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s