Szecesszió és a modernizmus születése

Lighthouse

A magyar századforduló művészete, noha stilárisan rendkívül sokféle irányzatot ölel föl, egy dologban mégis nagyon egységes volt, és ez az a szándék, hogy túllépjen akadémizmus normatív rendszerén. Nagybánya plein air naturalizmusa, az impresszionizmus megjelenése, a szecesszió szimbolizmussal kevert dekadenciája, illetve dekoratív harmóniákra törekvő öntörvényű vizualitása mellett az 1910-es évekre már az expresszionizmus különféle tendenciái is megjelentek. München helyett Párizs lett a tanulni vágyó fiatal művészek úti célja, s Párizsból érkeztek a legfőbb inspirációk is.

Új jelenség a minden műfajban megjelenő modern népiesség. Az építészetben különösen erősen fogalmazódott meg a népművészet formai elvein alapuló új magyar stílus megteremtésének igénye, s egy kifejezetten magyaros szecesszió született meg. Ez a korszak fedezte föl a kalotaszegi népművészetet, sőt Erdély ekkoriban vált a magyar művészek szent földjévé, ahová gyűjtő utakra indultak.

rippl1

Rippl-Rónai József:Lajos és Ödön (Testvéreim), 1918, Budapesti Történeti Múzeum, Fővárosi Képtár

A stiláris változások kiegészültek a művészet intézményrendszerének bővülésével is. A Nemzeti Múzeumból olyan…

View original post 555 további szó

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s