PIERRE-AUGUSTE RENOIR: EVEZŐSÖK REGGELIJE (EBÉDJE?..)

David Piper A művészet élvezete című könyvében egy egész oldalt szentel Renoir festményének. Mielőtt röviden összefoglalnám David Piper írását, megengednék egy személyes megjegyzést a festmény magyar címének fordítása kapcsán, ugyanis eléggé megdöbbentő, hogy Az evezősök reggelije című festményről szóló bekezdés a következő mondattal kezdődik: “Nagyszerű nyári délután.” Relatíve kevés kultúrában szoktak délután reggelizni… A festmény címe francia nyelven: Le déjeuner des cannotiers, a déjeuner márpedig ebédet jelent. Ennek ellenére a legtöbb magyar nyelvű forrásban a fenti  – reggelit említő – címen található, így nem a könyvet fordító hibája, hogy itt is így jelenik meg, teljes ellentétbe kerülve ezzel a róla szóló szöveggel, mely végig az ebéd után, kellemes délutáni időtöltésről szól: “A társaság éppen kezd szétszéledni a vasárnapi ebéd után, a desszert és a bor még ott látható az asztalon.” Talán még a franciáknál is csak a legelkötelezettebbek fogyasztanak bort reggelire… A félreértés, félrefordítás valószínűleg onnan ered, hogy a francia nyelvben: ebéd=déjeuner, reggeli=petit-déjeuner (kis-ebéd lenne szó szerinti fordításban). Az angol fordításban – Luncheon of the boating party – sem reggeliről van szó (luncheon = ebéd, löncs). Még a Kossuth Kiadó Renoir monográfiájában is Az evezősök reggelijéről olvashatunk; egy helyen találtam más címen, mégpedig a literatura.hu oldalán, ahol Az ebéd-ként jelenik meg.

Pierre-Auguste Renoir: Az evezősök ebédje, 1881, The Phillips Collection, Washington, DC
A szerző elemzésében leginkább a festmény hangulatát hangsúlyozza, az örömteli, gondtalan időtöltés élvezetét. Ez a fajta életérzés teljes mértékben összefügg azzal, hogy amikor Renoir ezt a képet festette, már érett férfiként és befutott művészként élvezhette munkájának sikerét. Viszont ennél több is rejtőzik ezen a kifejezetten személyes hangvételű festményen, ugyanis az ábrázolt alakokban felismerhetők Renoir barátai, közeli ismerői, és ettől az egész sokkal meghittebb légkört áraszt, mintha csupán egy akármilyen, ismeretlen figurákat megjelenítő kép lenne.

Piper szinte egyenként megemlíti azokat, akiknek a portréja vagy csak az alakja beazonosítható a képen, így egy kicsit a nézők is közelebb kerülnek a képhez, és annak sajátos hangulatához. A helyszín a Párizs-közeli , Szajnán található Chatou-szigete, ahol a Fournaise vendéglőnek volt egy a víz fölé kinyúló terasza. A baráti társaságról, mely itt tölti ezt az idilli délutánt, a következőket írja Piper: “A duzzadt ajkú, érett fiatal nő kalapban, a kép bal alsó részén, Aline Charigot, első ízben jelenik meg egy Renoir-képen, szerelmükből hamarosan házasság lett. A poharat szájához emelő nő >>La Belle Angele<<, az okos és kihívó, hivatásos modell. A terasz korlátjára támaszkodó gyönyörű nő pedig Alphonsine Fournaise, a vendéglő tulajdonosának lánya. […] Az a fiatalember, aki hetyke kalappal a fején ül az asztalnál, Gustave Caillebote, Monet és Renoir barátja, maga is művész és műgyűjtő. Mellette egy színésznő foglal helyet, Ellen Andrée; a másik fiatalember, aki föléjük hajol, de nyilvánvalóan Ellent figyeli, újságíró barátjuk, M. Maggiolo.”

A festmény újító technikájáról is szó esik, a divizionista technikáról, mely abból áll, hogy a festő tiszta, intenzív színű festékfoltokat helyez egymás mellé. Renoirt nem annyira az optikai hatások, mint a fény és vibráló levegő megjelenítése érdekelte. Ezen a festményen a hátteret impresszionista technikával festette meg, viszont az előtérben levő alakoknak tömegük van, amit a festék gazdagabb textúrájával ért el a művész.

“Tudott hamisítatlan idillt festeni, mint ezen a képen is, de az általa igen nagyra becsült Watteau álomképeivel szemben ő a pillanatot  – a jelen nevetését – örökítette meg, méghozzá nem a kívülálló szemével. hanem olyan valakiével, aki maga is érzi enne a vasárnap délutánnak az ízeit…”

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s