Családtörténetek: a Farnese család – Giulia Farnese

A Farnese család az itáliai reneszánsz egyik legfontosabb családja volt. A politikai hatalommal rendelkező családtagok nevét nemcsak az általuk betöltött pozíció (pápát, herceget és királynőt is találunk a Farnesék között) miatt jegyzi a történelem, hanem ugyanúgy, mint a Medici, Sforza vagy Gonzaga családok esetében az éppen újjászülető és virágzó művészetekkel való szoros kapcsolatuk miatt is. A család izgalmas történetét szinte végig lehet követni a hozzájuk fűződő művészeti alkotásokon keresztül: palotáik építészeti remekeitől kezdve, a festményeken át egészen a sírköveket díszítő szobrokig lépten-nyomon olyan híres alkotók nevei bukkannak fel, mint Michelangelo, Antonio da SangalloRaffaello, Annibale Caracci vagy Tiziano.

A család gyökerei egészen a X. századik nyúlnak vissza, de igazi emelkedésük csak a XV. században kezdődött, amikor Giulia Farnese VI. Sándor pápa (felszentelés előtti neve Rodrigo Borgia) szeretője lett, és meggyőzte azt, hogy bátyját, Alessandro Farnesét bíborossá avassa. Alessandrót később pápává választották (III. Pál néven), és innentől kezdve már megállíthatatlan volt a család összefonódása a hatalom legfelsőbb köreivel.

Pope_Alexander_Vi
Cristofano dell’Altissimo: VI. Sándor pápa portréja (kép forrása: https://en.wikipedia.org)

Giulia Farnese 1474-ben Lazióban született egy Canino nevű településen gazdag és előkelő felmenőkkel rendelkező szülőktől. Tizenöt évesen férjhez adták Orsino Orsinhez, aki szintén egy fontos családból származott. Férje mostohaanyja távoli rokon volt az akkor még csak bíboros Rodrigo Borgiával. Giulia vélhetően rajta keresztül ismerkedett meg a leendő pápával, bár nem lehet pontosan tudni, hogyan és mikor alakult ki kettejük között a szerelmi viszony. Azt viszont tudjuk, hogy egy időben Giulia együtt élt Adriana de Milával (férje mostohaanyjával) és a pápa lányával, a nem kevésbé híres Lucrezia Borgiával egy a Vatikánhoz közeli villában, ami valószínűleg megkönnyítette a szerelmesek titkos találkáit. Annak ellenére, hogy igyekeztek minél diszkrétebbek lenni, Rómában hamar elterjedtek a pletykák kettejük viszonyáról, és olyan gúnynevekkel illeték Giuliát, mint “a pápa szajhája”, vagy szarkasztikusan: “Krisztus menyasszonya”.

Giuliának született egy lánya, Laura Orsini. Nem tudni, hogy valóban Orsini volt-e az apa, vagy maga a pápa. Giulia 1500-ig tartotta fenn viszonyát a pápával, majd szakításukat és férje halálát követően Carbognanóba költözött, Róma közelében. Újraházasodott, majd 1506-an ő lett Carbognano kormányzója, és a krónika szerint határozottan és energikusan végezte kormányzói feladatait. Ötven évesen halt meg bátyja otthohában, Rómában. VI. Sándor pápa halála után kezdődött lassan a Farnese család rehabilitációja, aminek egyik jelentős pillanatát éppen Laura Orsini és Niccolò della Rovere házassága jelzi (Niccolò ugyanis II. Gyula pápa közeli rokona volt).

A szépséges Giuliának (la bella Giulia) is becézett pápa szeretőjéről több portré is született, illetve több olyan műalkotással kapcsolatban folynak viták művészettörténeti körökben, hogy valóban Giulia Farnese alakját ábrázolják-e vagy sem.

Az egyik ilyen festmény Luca Longhi  (itáliai festő, az érett reneszánsz és a manierizmus egyik képviselője) “Lány unikornissal” című alkotása, melyről a múzeumi jegyzetben az olvasható, hogy nagy valószínűséggel Giulia Farnese portréja:

cache_cache_194d8721736f745d388d69d112de08bc_389508a9cd3f1102b9000ed1a5524812
Luca Longhi: Lány unikornissal, XVI. század,  Castel Sant’Angelo,  (kép forrása: http://www.castelsantangelo.beniculturali.it)

A szűz unikornissal többek között a tisztasság, az ártatlanság jelképe, és a család heraldikájához kapcsolódik:

Stemma_ducato_di_Parma_e_Piacenza-Stroehl.png
A Farnese család egyik címere, melyen unikornis látható

Luca Longhi Leonardo da Vinci egyik követője volt. A festmény Da Vinci egyik rajzának kompozícióját vette alapul, és a háttérben látható táj ábrázolása is a nagy mester hatását bizonyítja.

410902
Leonardo da Vinci: Hölgy unikornissal, 1470 k., Ashmolean Museum, University of Oxford (kép forrása: http://www.ashmoleanprints.com

Raffaello egyik legkorábbi arcképéről is úgy tartják, hogy Da Vinci inspirálta, és hogy Giulia Farnese egyik lehetséges portréja:

600px-Raffael_046FXD.jpg
Raffaello: Nő egyszarvúval, 1505-1506, Galleria Borghese, Róma (kép forrása: https://en.wikipedia.org)

Az arckifejezés és testtartás Da Vinci Mona Lisa festményét idézi. A fiatal nőt nem sikerült minden kétséget kizáróan beazonosítani, de a művészettörténészek azt valőszínűsítik, hogy ez egy házasság alkalmából készült portré, ami alátámasztaná azt az elképzelést, miszerint Giulia Farneseről lenne szó, hiszen ebben az időben kötötte második házasságát.
A kép egy 1760-ból származó leltári bejegyzés szerint Pietro Perugino (az itáliai érett reneszánsz festője, Raffaello mestere) alkotása, és Alexandriai Szent Katalint ábrázolja, ugyanis akkor még az unikornist elfedte egy palást, egy kerék és pálmaág (ezek mind a mártir szent jelképei). Az említett szimbólumokat egy ismeretlen festő komponálta a képmásra valamikor a XVI. században. Az 1934-ben végzett restaurálás során bukkant elő az unikornis, és akkortól tulajdonítják Raffaellónak Perugino helyett. Egy második restaurálás azt is felfedte, hogy eredetileg a hölgy egy kutyát tartott az ölében (a hűség, kifejezetten a házastársi hűség jelképe), de valamiért maga Raffaello később átfestette a kutyát unikornisra.

Raffaello egyik utolsó alkotásán egy gyönyörű, profilból ábrázolt térdeplő nő jelenik meg az előtérben, akit szintén hagyományosan Giulia Farnesével szoktak azonosítani.

Transfigurazione_(Raffaello)_September_2015-1a_01
Raffaello: Krisztus színeváltozása, 1516-1520, Pinacoteca Vaticana, Vatikán (kép forrása: https://en.wikipedia.org)

Domenichino (barokk itáliai festő, a bolognai iskola egyik kiemelkedő képviselője) szintén az unikornis jelképét használva jeleníti meg Giuliát a Farnese Palota egyik freskóján. Domenichino Annibale Carracci (a klasszicizáló barokk irányzat megteremtője) irányítása alatt dolgozott a palota díszítésén, így kérdéses, hogy ez a fresko milyen mértékben Domenichino önálló munkája. Abban mindensetre egyetértés van, hogy bár a kép bizonyos aspektusai Carracci kompozicióit idézik, mégis egy másfajta hangulat sugárzik ebből az alkotásból. A legfeltűnőbb külöbségnek azt szokták felhozni, hogy a Domenichinónak tulajdonított alaknak csedes, szelid elmélkedő kifejezése van, miközben Carraci alakjai kirrobbanó érzékiséget árasztanak.

DomenichinounicornPalFarnese
Domenichino: Szüz unikornissal, 1602 körül, Palazzo Farnese, Róma (kép forrása: en.wikipedia.org)

Giorgio Vassari (XVI. századi itáliai humanista, festő és művészettörténeti író) A ​legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete” című munkájában a következőket írja:

[Bernardino Pinturicchio] megfestette a palota egyik szobájának ajtaja fölé Giulia Farnesét [Laura lányával] Szűzanyánk képében…

giulia4

VI. Sándor pápa Bernardino Pinturicchiót bízta meg  a vatikáni Apostoli palota ma már Borgia-lakosztályként ismert termeinek díszítésével, így elképzelhető, hogy ebben az álcázott formában került megörökítésre a pápa szeretőjének és – vélhetően a tőle született – gyermekének portréja.

Giulia Farnese alakjának megörökítésével kapcsolatban nemcsak festmények vagy freskók merülnek fel, hanem van egy szobor is, amiről szintén azt gondolják, hogy a szépséges Giuliát ábrázolja. Testvére, Alessandro Farnese (a későbbi III. Pál pápa) sírját diszíti egy az Igazságosságot jelképező szobor:

paul_iij.jpg
Giacomo Della Porta: III. Pál pápa síremléke (részlet), Szent Péter-bazilika, Vatikán

A Szent Péter-bazilikában található síremléket Giacomo Della Porta (itáliai szobrász és Róma egyik legfontosabb építésze a XVI. század második felében) készítette egyes források szerint Michelangelo rajzai és útmutatása alapján. A pápát ábrázoló bronzszobor lábánál két, márványból készült allegorikus alak helyzekedik el egymással szemben: az Igazságosság (Giulia Farnesére emlékeztető arcvonásokkal) és a Bölcsesség (vélhetően Giulia és III. Pál pápa anyja)

PaulIII-a.jpg
Giacomo Della Porta: III. Pál pápa síremléke, Szent Péter-bazilika, Vatikán (kép forrása: http://stpetersbasilica.info)

Az Igazságosság alakja eredetileg ruhátlan volt, utólag került rá egy fehérített fémből készült lepel, aminek a kivitelezése viszont nem éppen tökéletes. A női alak bal kezében egy fasces látható, mely egy ókori hatalmi jelvény (szíjjal összekötözött vesszőnyaláb és egy bárd, melynek éle kilásztik a kötegből), és az igazsászolgáltatás egyik szimbóluma, a jobb kezében pedig az igazságot jelképező lángot tartja.

A kétségtelenül különleges szépséggel (legalábbis a korabeli szépség ideál szerint) megáldott Giulia Farnese a pápa szeretőjeként és Lucrezia Borgia közeli barátnőjeként írta be magát a történelembe. Ezek a kapcsolatok tették lehetővé, hogy bátyja, Alessandro Farnese egészen a pápasig emelje a családot.  III. Pál pápa életének rövid összefoglalójával, és a nevéhez fűződő művészeti alkotásokkal majd a következő bejegyzésben foglalkozunk.


Források:

Helge Gamrath – Farnese: Pomp, Power and Politics in Renaissance Italy ( L’Erma Di Bretschneider, 2007, Róma)
dr. Aradi Nóra (szerk.) – A művészet története – Az érett reneszánsz (Corvina, 1986, Budapest)
http://www.gicas.netGiulia Farnese (1475-1524) –  The Search for an Image
http://stpetersbasilica.infoMonument to Paul III.
http://castelsantangelo.beniculturali.itLuca Longhi – Giovane donna con unicorno
https://italoamericano.org – Mystery of the bones of Giulia Farnese, the beautiful lover of Pope Borgia
http://www.britannica.com –
Farnese family

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.