KALANDOZÁSOK A KORTÁRS MŰVÉSZETBEN – YINKA SHONIBARE FEJETLENSÉGEI

A művészről
Yinka Shonibare angol-nigériai származású londoni képzőművész. Yinka nem akárki: 2004-ben jelölték a Turner díjra (az Egyesült Királyság egyik legnevezetesebb művészeti díja, amit minden évbe odaítél a Tate Galéria és a Tate Britain egy-egy angol, 50 év alatti művésznek); ugyanabban az évben megkapta a Brit Birodalom Rendjének Tagja címet (MBE), amit azóta is rendszeresen használ a neve után (Yinka Shonibare MBE); 2013-tól  pedig a Művészeti Királyi Akadémia tagja és rendszeresen kiállít a Velencei Biennálén és a világ számos jelentős múzeumában.

Yinka Shonibare: Hogyan lőjünk szét két fejet egyszerre (Hölgyek), 2006
Yinka Shonibare művészetéről
A batikkal díszített kosztümös, életnagyságú diorámái (makettjei) tették híressé Shonibarét, de de ezen kívül foglalkozik festészettel, szobrászattal, fotográfiával, performasszal és filmmel. Alkotásai a kolonializmus és a posztkolonializmus kulturális és társadalmi hatásaira reflektálnak a jelenlegi globalizációs kontextusban. A faji és osztálybeli megkülönböztetések, előítéletek és szereotípiák foglalkoztatják, különös figyelmet fordítva az identitás problematikájára az Afrika és Európa között fennálló összefonódások tükrében. Művészete megkérdőjelezi a kulturális és nemzeti definíciók létjogosultságát, és arra próbál választ adni, hogy miből áll tulajdonképpen a kortárs kollektív identitás. Kritikusan fordul a nyugati civilizáció felé, górcső alá helyezve ennek sikereit és kudarcait. Ugyanakkor nagyon érzékenyen használja saját gyengeségeit (például a hiúságot) és személyes kihívásait (testi fogyatékosságát), hogy egy személyes perspektívát használva boncolgassa az egyéni és a politikai hatalom által keltett ellentétes érzelmeket és paradoxonokat. Művészete pazar esztétikával rendelkezik és sokszor rejt valamiféle játékos huncutságot. Ennek köszönhetően utalásai sosem túl direktek: “amit én csinálok az nem művészeti propaganda” –  mondja Shonibare egy interjúban. “Sokkal jobban érdekel a poétikus, mint a didaktikus (megnyilatkozás)”.
Válogatás Yinka Shonibare alkotásaiból
Shonibare védjegye a fej nélküli viaszfigurák (diorámák), melyek sokrétegű, színes batikból készült, mintegy a barokkra, de ugyanakkor az egzotikus Afrikára is emlékeztető öltözetet viselnek. Alakjait általában provokatív és bizarr jelenetekbe helyezi el, és éppen ezzel hívja fel a figyelmet a már említett kulturális sztereotípiákra. Ezt ellensúlyozza a sokszor humoros megközelítés és a dús fantáziájú narratív vonal, mely életre kelt  jelentős momentumokat a történelemből és a művészettörténetből. Ezek együttese teszi kifejezetten vonzóvá Shonibare ezen alkotásait.
Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s