Londoni utazás: A Greenwich-palota

Épp a brit főváros utcáit járom Edward Rutherfurd London c. könyve nyomán, és a virtuális képeslapgyűjteményemet festményekből állítom össze.

“Hasonlóan friss volt a levegő a greenwichi palotánál is. Barna téglafalai és tornyocskái közvetlenül a vízparton sorakoztak a régi kis falu mellett. Volt a kastélynak egy lovagi mérkőzésekre alkalmas udvara is, mert, habár a rózsák háborúja óta a tökéletesített lőfegyverek kiszorítottál a korszerűtlenné vált nehéz páncélokat, Henrik szerette a veszélyes sportot és a lovagi tornák pompáját, melyekben ő maga, személyesen is részt vett.” (Edward Rutherfurd: London, 2019, Alexandra)

Palace of Placentia (greenwichi palota), 1500 körül a VII. Henrik által végzett felújítások után (kép forrása: https://en.wikipedia.org/)

A Palace of Placentia néven is ismert, ma már csak festményeken felbukkanó palotát Humphrey, Glouchester grófja építtette 1443-ban, majd VII. Henrik király jelentős átalakításokat végzett rajta, és sok időt töltött itt. Fia, Henrik (VIII. Henrik király), valamint annak két lánya, Mária (I. Mária – Bloody Mary néven is ismert angol királynő) és Erzsébet (I. Erzsébet királynő) is itt született. Az eredeti palota főépületét 1660-ban II. Károly király lebontatta, hogy egy új palotának adjon helyett, de az sosem épült fel teljesen. Negyven évvel később a Greenwich Hospital (ma Old Royal Naval College) került a helyére.

Johannes Vorsterman: Greenwich, Londonnal a háttérben; 1680 körül, Yale Center for British Art; (kép forrása: http://www.artuk.org)

Johannes Vorsterman (1643-1699) a holland aranykor egyik kiemelkedő tájképfestője, aki egy ideig II. Károly udvarában tevékenykedett, és ez idő alatt több korabeli nevezetes helyszínről is készített képeket: a St. James parkról, a skóciai Stirling-kastélyról, vagy például a Windsor-palotáról, és ezek közé sorolható a Greenwich-palotáról készült látképe is.

Vorsterman több szempontból is felülmúlta korának tájképfestőit, főleg a finom ecsetvonások és a kidolgozottság pontosságát tekintve. Az alapvetően flamand hagyományokat idéző, nagy kiterjedésű, dombokkal, pázsitokkal, ligetekkel, folyók kanyarulataival gazdagított tájakat ábrázoló képein sokszor felbukkannak kitűnő részletességgel megjelenített apró figurák.

Az Greenwich-palotát és környékét ábrázoló alkotása a II. Károly uralkodása alatt visszaállított Stuart-monarchia prosperálását és stabilitását volt hivatott bemutatni. A látkép 1680 körül készült a One Tree Hill irányából, a Greenwich-parkban található Castle Hill észak-keleti oldaláról. A bal oldalon a II. Károly által alapított Királyi Obszervatórium – elhelyezése a képen az uralkodó felvilágosult, a tudományok iránt érdeklődő mivoltára utal -, az előtérben pedig néhány szarvas látható (a szarvasok jelenléte volt a park egyik jellegzetessége VIII. Henrik óta).

Johannes Vorsterman: Greenwich, Londonnal a háttérben (részlet: A Királyi Obszervatórium)

Középen a máig fennmaradt Queen’s House látható az 1662-ben épült East Bridge Room eredeti központi erkélyével, mely a fallal körülvett út felett tornyosul, tőle jobbra pedig a II. Károly által építtetett palotaszárny, és néhány romos maradvány a régi Tudor-palotából.

Johannes Vorsterman: Greenwich, Londonnal a háttérben (részlet: Queen’s House)

A háttérben London terül el, és jól kivehető több olyan templomnak a tornya is, amely az 1666-os nagy tűzvész után épült fel. A Temze és a folyón tevékenykedő számos hajó is fontos szerepet tölt be a kompozícióban, hiszen felidézik Anglia tengeri hatalomként elfoglalt pozícióját. Ezek mind olyan elemek, amelyek Greenwich-et a helyreállított monarchia megnyilvánulásaként jelenítik meg. A bal oldali ösvényen sétáló előkelő úriemberek és hölgyek, valamint a mögöttük álló, a parkot szegélyező elegáns házak szintén Greenwich fontosságát hivatottak hangsúlyozni, mint a gazdagok és a hatalommal rendelkezők egyik kedvelt tartózkodási helye.

Johannes Vorsterman: Greenwich, Londonnal a háttérben – (részlet: hajók a Temzén és London a távolban)

A pestisjárvány és a nagy tűzvész után II. Károlynak az volt a célja, hogy a városon kívül, ezektől a lehetséges veszélyektől távol létesítse királyi székhelyét, bár végül az ő udvara sosem költözött Greenwichbe. A kép bal oldalán a napsugarak aranyszínű esti ragyogásba borítják a tájat, és kiemelik a Stuart-monarchia kegyeibe helyezett feltörekvő Greenwich-et.
Vorsterman ezzel az alkotással alátámasztotta az uralkodóház újjászületésének fontosságát, és Greenwich-et ennek a királyi projektnek a közepébe állította.


Források:

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.