Párizsi utazás: A kék vonat és Picasso

Épp a francia főváros utcáit járom Edward Rutherfurd Párizs c. könyve nyomán, és a virtuális képeslap gyűjteményemet festményekből állítom össze.

“Az olimpiára Gyagilev és a társalulata a “Le train bleu”-t állította színpadra, mely alig négy hete nyitott az azonos nevű sugárúton álló Théatre des Champs-Élysées-ben. Egész Párizs hallott a bejárat fölé függesztett hatalmas transzparensről, melyre Picasso két idomtalan női alakot festett, amint a tengerparton szaladnak” (Edward Rutherfurd: Párizs, 2019, Alexandra)

A Le train bleu (A kék vonat) egy 1924-ben bemutatott kubista balett, melynek librettóját Jean Cocteau írta 1922-ben (zene: Darius Milhaud, koreográfia: Broniszlava Nizsinszka). A szürreális hangulatú műben egy üdülőfalu vendégei szerepelnek Coco Chanel által tervezett jelmezekben és Henri Laurens által készített díszletek között.

A Kék vonat egy francia éjszakai luxusvonat volt, amely a 19. század végétől kezdve kötötte össze Calais-t a francia Riviérával. Hivatalos nevét (Calais-Méditéranée Express) szinte senki sem használta, helyette a hálófülkék sötétkék színe miatt mindenki Kék vonatként emlegette, és a második világháború után már ez lett az hivatalos elnevezése is.

Az 1920-as évek új arisztokratái, valamint a francia és angol gazdag polgári családok vagy az Európába látogató vagyonos amerikaiak előszeretettel költötték pénzüket utazásra, és imádták úgy tölteni a téli hónapokat, mintha egy második nyaralás lenne a kellemes éghajlatú Dél-Franciaországban, mely igény kielégítésében fontos szerepet játszott a Kék vonat.

A kék vonat (1922) plakátja (kép forrása: pinterest.com)

Ebben a környezetben találkozunk Szergej Gyagilevvel, a párizsi Orosz Balett igazgatójával, aki éppen valami újat szeretett volna a színpadra vinni 1924-ben. Jean Cocteau, akivel 1917-ben már együtt dolgoztak, bemutatta neki A kék vonat (1922) terveit: egy szokatlan, táncolt pantomim előadás egy felvonásban, ami zenei aláfestéssel, humoros élőképek sorozataként vonultatta fel az új életstílus jellemzőit a divatos frizuráktól kezdve, a modern szabadidős öltözeten át, egészen az élvezetekkel teli és gondtalan “örök nyaralás” hangulatig, ami a korabeli tehetős réteg kiváltsága volt.

Jelenet A kék vonat 1924-es előadásából (kép forrása: loc.gov)

Gyagilev Picassóval is együttműködött már az előző években néhány előadás díszletének kapcsán. A kék vonathoz Picasso készíti el a színpadi függönyön látható (és az idézetben is említett) ábrázolást a Futó nők a tengerparton című festménye alapján. Picassót egyébként személyes szálak is fűzik az Orosz Balett társulathoz, ugyanis felesége, Olga a társulat egyik balett táncosa.

Pablo Picasso: Futó nők a tengerparton, 1922, Musée national Picasso-Paris
(kép forrása: museepicassoparis.fr) RMN-Grand Palais (Musée national Picasso-Paris) / Mathieu Rabeau, © Succession Picasso 2020

1922-ben a festő Dinard-ban, Bretagne egyik felkapott fürdővárosában nyaral feleségével és kisfiával, és többek között ennek a helynek a hangulata is adja az ihletet a Futó nők a tengerparton képhez. Ottani tartózkodása alatt a város utcáin vagy a tengerparti sétányon barangol, és a La Manche csatorna fényviszonyainak köszönhetően sokkal izgalmasabbnak találja ezt a tájat, mint az általa oly jól ismert Riviérát.

Én nem utánoztam ezt a fényt, egyszerűen csak megfürödtem benne; a szemeim látták, a tudatalattim pedig rögzítette a látványt. – írta Picasso a dinard-i fényről.

Másik fontos tényező, ami közrejátszott a mű születésében, az egy évvel korábbi fontainebleau-i nyaralás, mely során Picasso megtekinti a helyi kastélyban rendezett 16. századi rajzokat bemutató kiállítást. Pierre Milan (Rosso Fiorentino nyomán) A fontainebleau-i nimfa című metszete (fekvő női alak, két kutyával és egy amforával) különösen megragadja a figyelmét. Ennek hatása tetten érhető az akkoriban készült vázlatain: félig vagy teljesen ruhátlan, telt idomú, kerek arcú és hullámos hajú női figurákat ábrázolnak, amelyek megjelennek majd a Futó nők a tengerparton festményen is.

Ezen a festményen a női alakok mozgásban levő teste és öltözete klasszikus stílusjegyeket idéz, azokra az ókori görög domborművekre emlékeztetve, amelyeken táncoló nimfákat láthatunk. A két test mintha transzba esett volna ebben a tánccal összeolvadó futásban: erősen hátrafelé hajolnak, tágra nyílt szemeket, nagy ívű mozdulatokat és a szélben lobogó hajat láthatunk. Az egész mű hullámzó, kígyózó vonalakból áll, és a mozgás köré szerveződik. Az alakok megjelenítésében Picasso a torzítást alkalmazza, teljesen és tudatosan figyelmen kívül hagyva a perspektivikus ábrázolást: nyakuk aránytalanul hosszú, végtagjaik túlzottan vastagok, a fejük pedig túl kicsi. Ezzel a festő az expresszivitást helyezi előtérbe szemben a harmóniával vagy a tökéletesen élethű ábrázolással. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a kép kicsi mérete ellenére (32,5 x 41,1 cm), Picasso ezzel a megközelítéssel azt az érzetet kelti a nézőben, mintha egy monumentális alkotást nézne, ezzel is megerősítve a festmény szürreális jellegét.

Picassónak ez a festménye a háború utáni 1920-1930-as évek hangulatának művészi lenyomata: élettől duzzadó női alakjai vidáman, gondtalanul és szabadon táncolnak a tengerparton a békés élénk kék színű ég alatt; mintha a festmény az újra felfedezett életöröm ódája lenne…


Források:

Le Train bleu – Oxford reference
Le Train bleu : la couleur et le mouvement d’un voyage – Rocío Robles Tardio

Take a ride on “Le Train Bleu” –  Georg Predota 
Deux femmes courant sur la plage – Musée National Picasso-Paris
Deux femmes courant sur la plage – Le Ciné-club de Caen
Two women running on the beach – Art Encyclopedia
Two women running on the beach – pablopicasso.org

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.