Párizsi utazás: Gare Saint-Lazare

Edward Rutherfurd Párizs c. regénye ma egy újabb párizsi látnivalót dobott fel, méghozzá a város egyik legnagyobb vasútállomását, a Gare Sainte-Lazare-t.

“Akkor szükséged lesz egy műteremre. A Boulevard Haussmannon, a Gare Saint-Lazare környékén számos ilyet adnak ki. Manet-nak itt van műterme, ahogy Morisot-nak és sok más modern festőnek is. (Edward Rurtherfurd: Párizs, 237. oldal, ALexandra 2018)

Claude Monet, miután számtalan vidéki témájú tájképet festett, 1877-ben visszatért Párizsba, és elkészített egy több mint tíz olajfestményből álló sorozatot a Gare Saint-Lazare állomásról. Ez volt az első sorozata Monet-nak, amit egyetlen téma köré épített fel.

A sorozat “La Gare Saint-Lazare” címadó festményét választottam a mai bejegyzéshez. A kép a Musée d’Orsay-ban található, ami azért érdekes, mert maga a múzeum épülete is egykor vasútállomás volt.

Claude Monet: Gare Saint-Lazare, 1877, Musée d’Orsay, Párizs

A 19. század végi Párizsban a hatalmas vasútállomások, amelyek nagy tömegek utaztatását tették lehetővé, újdonságnak számítottak. Ezek az épületek funkciójukat, de sokkal inkább architektúrájukat tekintve a modernitást jelképezték. Ebben a korban a vonatok gőzmozdonyokkal működtek, és a szénégetésből keletkező füst, valamint a gőz miatt tágas, nyitott struktúrákra volt szükség, melyeket erős, vasból készült szerkezetek tartottak meg. Az egész koncepció maga volt a modernitás, kezdve a felhasznált anyagoktól, egészen a látványos stílusig.
Így érthető, hogy miért vált vonzóvá egy ilyen tér az impresszionista Monet számára. A gőz, a füst és a fények játéka mintha megolvasztja a pályaudvar szilárd szerkezetét, amit alig lehet itt-ott egyértelműen kivenni. De még a vonatok körvonalai is homályosak, és azt az érzést keltik, mintha ezek az erős gépezetek szétfoszlanának ebben a különös légkörben. És Monet-t pontosan ez érdekli: a tiszta szín és a tiszta fény optikai játéka. Ez tehát nem egy látkép a pályaudvarról, nem egy hű lenyomata annak, hogy mit is lehet látni a Gare Saint-Lazare peronján állva, hanem az örökké változó és megfoghatatlan látvány által keltett pusztán vizuális élmény.


Források:

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.