Reneszánsz (11) – Velencei reneszánsz: Tintoretto

A KOGART Galéria festészettörténeti előadásán készített és olvasmányaimmal kiegészített jegyzeteim.

Tintoretto (valódi neve: Jacopo Robusti, 1518- 1594) az a velencei festő, akit a reneszánsz kompozíciós elemeinek alkalmazása még köt az előző korhoz, de ugyanakkor nála már mutatkoznak olyan stílusjegyek (például a merész rövidülések, vagy a döbbenetes fény-árnyék hatások), amelyek már a manierizmusra, illetve a barokkra utalnak. Művészneve apja szakmáját idézi, ugyanis olaszul a kelmefestő tintore. Ma már a “nagy velencei triász” egyikeként tartják számon Tizianoval és Veronesevel együtt, de nagyon sokáig a művészettörténet nem tekintette velük egyenrangúnak. Hatalmas vásznakat festett, rendkívül gyors ecsetkezeléssel, anélkül hogy előzetes tanulmányokat készített volna, mint a többi festő. “Életművének legjava, hatvan festmény díszíti a Scuola di San Rocco termeit. […] Ez a dekoráció az itáliai festészetnek kétségkívül egyik csúcsteljesítménye.” (dr. Aradi Nóra)

Az előadás során három festményével volt alkalmunk megismerkedni közelebbről. Az első ezek közül a fent említett Scuola di San Rocco egyik falfestménye: Szent Rókus apoteózisa.

Tintoretto: Szent Rókus apoteózisa, 1564, Scuola di San Rocco, Velence
Tintoretto: Szent Rókus apoteózisa, 1564, Scuola di San Rocco, Velence

Szent Rókus volt a Scuola védőszentje, ahogy azt a neve is mutatja. Az apoteózis (megdicsőülés) festmények azt a jelenetet szokták ábrázolni, melyben az adott szent a mennybe emelkedik; ezek reprezentatív jelenetek, a hangulatuk rendkívül magasztos és ünnepélyes. Ezt a jelenetet látjuk Tintoretto képén is, mely egy ovális alakú, mennyezeti festmény. Általában az apoteózis festményeket mennyezetre, kupolára, illetve a fal felső részére festették, hiszen ez az elhelyezés is hangsúlyozta a felfelé mozgást azáltal, hogy az alakokat alulnézetből láttatta. A tér nem hátrafelé, hanem felfelé van elnyújtva (sokszor ki is nyílik), egy olyan irányú mozgást sugallva, amelyre természetes módon az ember nem képes. Ugyanakkor Isten alakja – mely Michelangelo freskóira emlékeztet – illetve az őt körülvevő puttók egy lefelé tartó mozgásban (repülésben) jelennek meg a képen.

Szintén ebben a Scuolában található egy másik nagyméretű festménye: A rézkígyó

Tintoretto: A rézkígyó, 1575-76, Scuola di San Rocco, Velence
Tintoretto: A rézkígyó, 1575-76, Scuola di San Rocco, Velence

A festmény témája az ismert bibliai jelenetet interpretálja, és – ugyanúgy, mint Szent Rókus alakja – a gyógyításhoz kapcsolódik. Tintoretto lenyűgöző embertömeget festett  erre a képre, és szinte mindegyik figura más és más pózban látható, az egész kompozíció fő jellemzője pedig a mozgás. A mozgás, a tekeredő és vonagló testek hangsúlyozzák a drámaiságot, amit a sötét tónusok is még inkább felerősítenek. A kígyók által megmart emberek csoportja, mely a festmény előterében látható, illetve az égi alakok csoportja két háromszöget (piramist) alkot, melyek egymás felé mutatnak, illetve a festmény központi eleméhez vezetik a néző tekintetét: Mózes alakjához, aki – nem véletlenül  – a festmény legvilágosabb részén látható.

Egy teljesen más témájú festménye Tintorettónak  a Vulcanus rajtakapja Marsot és Vénuszt. 

Tintoretto: Vulcanus rajtakapja Marsot és Vénuszt, 1551, Alte Pinakothek, München.
Tintoretto: Vulcanus rajtakapja Marsot és Vénuszt, 1551, Alte Pinakothek, München

Erről a festményről Daniel Arasse francia művészettörténésznek van egy teljes fejezete a Festménytalányok című könyvében; szerintem ennél jobb elemzés nem is kell.

“Egész életművének egyik központi problémája marad mindvégig az, hogy a mozgó emberi alak és az őt körülvevő tér hogyan viszonylik egymáshoz. […] Utolsó éveinek képein az emberi alak és a bonyolult fényhatás lesz művészetének központi problémája.” (dr. Aradi Nóra)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s