Kis Varsó: Reliance

A Kis Varsó művészpáros (Gálik András és Havas Bálint) Reliance című alkotása 2017-ben került bemutatásra a Printing Conversation kiállításon (Kisterem Galéria, Budapest).

Kis Varsó: Reliance, 2017, festett fa (fotó: kisterem.hu)

Az alkotás értelmezéséhez érdemes elsősorban a kiállítás címét figyelembe venni:

A kiállítás egyik kulcsmozzanata a címben is megfogalmazott beszélgetés/dialógus, koverzáció, a másik pedig a nyomtatás, mint sokszorosító eljárás, a huszadik század egyik kulturális és politikai értelemben is meghatározó technikája. (Pfisztner Gábor: Elemei impulzusok – Balkon, 2017/5)

Az alkotás címe (Reliance) magyarra lefordítva nagyjából olyasmit jelent, hogy bizalom, vagy valamire való támaszkodás. Magáról az alkotásról az alábbi leírásokat, illetve értelmezéseket olvashatjuk:

 A nyomdaipari alapszínek: a cián, magenta, sárga és fekete (CMYK) alkotják az oktatási segédeszközökre vagy térbeli logikai játékra emlékeztető, gúlaként egymásra épülő fagömböket. (Székely Katalin a kiállítás bevezetőjében) 

A Reliance négy egymáson látszólag stabil helyzetben nyugvó gömb. A fából esztergált, matt felületű testek a nyomdai alapszínekben jelennek meg. Ebből a négy színből – a ciánból, a magentából, a sárgából és a feketéből – keverik ki az ofszetnyomdai eljárásoknál is a színeket csaknem a teljes látható spektrumon. A cím megnevezi azt az állapotot, ahogy ezek a gömbök – színüktől függetlenül – egymáson nyugszanak, egymást megtartják, támasztják, ami valójában csak látszat. Másrészt utalhat arra, ahogy ráhagyatkozunk erre a technikai eljárásra, amely révén, minden általunk ismert színnek a reprezentációjára úgy tekitünk, mintha ténylegesen megfeletethető lenne egyik a másiknak. Illetve, ahogy ezek a színek reprezentálják a valóság színeit, amelyek pontos mibenléte valójában csak műszeres fizikai mérések segítségével adható meg az ember számára nem érzékelhető módon. Az eljárás során ezek a színek eltűnnek, elkeverednek egymással, új színeket eredményeznek, amelyek a keverési arányokkal előre definiálhatók. Csak ott és csak akkor válnak láthatóva, amikor hiba csúszik a kivitelezési folyamatba. (Pfisztner Gábor: Elemei impulzusok – Balkon, 2017/5)

Egyensúly helyzetet modellez a Reliance, melynek egymásra tornyozott golyóbisai a bizalmi állapot tünékenységét, illékonyságát, ugyanakkor a kiállítás gócpontjában elhelyezkedve a jelentés, a fogalmak, különböző szintek találkozásának, dialógusának esetleges, efemer együttállását rögzíti, miközben ezt a kényes elrendezést a mű matériája, a fa stabilizálja, “tartja egyben”. (Konkoly Ágnes: Rejtett összefüggések dominanciája – ÚjMűvészet, 2017/5)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.