Caravaggiótól Canalettóig

A budapesti Szépművészeti Múzeum Európa szerte híres az olasz mesterek munkáiból álló gyűjteménye révén. Az állandó kiállítás látogatói különösen gazdag összképet kaphatnak az olasz festészet alakulásáról a trecentótól a velencei settecentóig. A ma nyíló időszaki kiállítás – “Caravaggiótól Canalettóig – Az itáliai barokk és rokokó festészet remekművei” –  alapját is ez a gyűjtemény képezi.

Caravaggio: Fiú gyümölcskosárral, 1593
Caravaggio: Fiú gyümölcskosárral, 1593

A tárlat egy ambiciózus koncepció része, folytatása a 2009-2010-ben megrendezett “Botticellitől Tizianóig” kiállításnak, mely az egyik legsikeresebb volt a múzeum történetében. A két tárlat hivatott arra, hogy az itáliai festészetről a lehető legátfogóbb képet nyújtsa a közönségnek. A szervezők a mostani kiállításra számtalan neves múzeumból (köztük például a  londoni National Gallery, a párizsi Musée du Louvre, a madridi Museo del Prado) és magángyűjteményből kölcsönöztek összesen 106 festményt. A tárlat anyaga nemzetközileg is figyelemre méltó, hiszen ilyen méretű, a korszak itáliai festészetének egészét bemutató kiállítás évtizedek óta nem volt a világon. Olaszországban legutóbb 1922-ben rendeztek ehhez hasonló léptékű tárlatot.

A Szépművészeti Múzeum honlapján ezt olvashatjuk a tárlat felépítéséről:
“A kiállítás időrendben, nyolc szekcióban tárgyalja a korszakot, Caravaggio radikális fordulatot hozó római színrelépésétől, a manierizmust felváltó barokk, majd a rokokó és a klasszicizmuskialakulásáig és mestereinek bemutatásáig. A tárlat Caravaggio két korai alkotásával – köztük az életmű egyik emblematikus főművével, a Gyümölcskosaras fiúval – kezdődik, majd a caravaggizmus vallásos festészetének példái – pl. Caravaggio Salome témájú képének két változata – következnek. A harmadik rész a Lodovico, Agostino és Annibale Carracci működésével összekapcsolódott klasszicizáló barokkot mutatja be. A negyedik szekció a barokk elterjedését és virágkorát tárgyalja,majd az ötödik a polgári műfajokról, a csendéletről, a tájképről, az arcképről és a zsánerportréról ad áttekintést. A következő részben a 18. század főbb stílusirányzatai kerülnek bemutatásra.Az utolsó két szekció a 18. század velencei festészetébe, valamint az ekkor népszerűvé váló veduta (városlátkép) műfajába nyújt bepillantást, ez utóbbi Canaletto négy velencei látképe segítségével.”

Interjú a múzeum igazgatójával, Baán Lászlóval: itt és itt

Olvasásra ajánlott cikkek:
Embert ölt a világ egyik legnagyobb géniusza
A SZENT MÁRK TÉR NÉPE BUDAPESTEN

Két Caravaggioról szóló könyvről ebben a blogbejegyzésemben olvashattok.

A kiállítással kapcsolatos további híreket, eseményeket, érdekességet a Szépművészeti Múzeum Facebook oldalán is lehet követni:

Werkfilm a kiállítás előkészületeiről:

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s